MINDFULLNESS W ZARZĄDZANIU
SOBĄ W CZASIE,
CZYLI UWAŻNOŚĆ W CODZIENNYM HARMONOGRAMIE DNIA

Jak często, w takiej codziennej gonitwie zapominasz o tym, żeby przystopować i z uważnością poświęcić chwilę dla siebie – kilka dobrych, miłych zdań dla samej siebie… kubek ulubionej kawy wypitej w ciszy i nieprzerywanej niczym chwili… gorąca, aromatyczna kąpiel, którą się rozkoszujesz w spokoju i domowym zaciszu…czy raz na jakiś czas wizyta na paznokciach czy maseczce czy innym ulubionym miejscu, ale nieprzerwana telefonem z pracy, od męża …nie przerwana gonitwą myśli z całego, zabieganego dnia?

Czym jest tak w ogóle praktyka uważności (mindfulness)? Polega ona na koncentrowaniu się na TU i TERAZ – życiu chwilą obecną, skupiając się na aktualnie wykonywanej czynności bez dawania naszemu umysłowi drogi do dekoncentracji.

Nie jest możliwe, abyśmy zupełnie pozbyli się pobocznych myśli. Celem to by one przebiegały przez umysł, bez łapania ich i skupiania się na czymś co nie dotyczy naszego zadania. Mindfulness nie sprawi, że pozbędziesz się stresujących rzeczy ze swojego życia, ale pozwoli Ci spojrzeć na nie z dystansem przez co podejmowane przez Ciebie kroki będą racjonalnie prowadziły do rozwiązania problemu.

Czy zdarzyło Ci się wstać lewą nową i czuć, że przez to rozjechał Ci się cały dzień?

Czy zdarzyło Ci się odpuścić sobie swój relaksujący rytuał dlatego, że wydarzenia w ciągu dnia wykrzaczyły plany na tą chwilę dla siebie?

Czy zdarzyło Ci się w wyniku stresu i frustracji przestać doceniać te dobre, pozytywne chwile w ciągu dnia….i przez to kończyć go z poczuciem niespełnienia a może nawet porażki?

Chciałabym pokazać Ci planowanie z trochę innej perspektywy – moją misją jest propagowanie idei #ZaplanujSię, ale chciałabym trochę odczarować pogląd stereotypowego zarządzania sobą w czasie i podarować Wam od siebie kilka wskazówek na to jak sprawić, żeby w naszej codzienności znaleźć chwilę dla siebie, czerpiąc z niej satysfakcję, spełnienie, zadowolenie…żebyście wieczorem siadły na kanapie przytuliły męża czy dzieciaki, samą siebie i poczuły, że kurczę to był naprawdę fajny dzień po mimo tego młyna, który dziś był wokół mnie!

Jak to zrobić? Przygotowałam 3 tipy, które możecie wprowadzić każdego dnia poświęcając dosłownie 10-15min – niewiele prawda? Korzyści natomiast może być naprawdę wiele – złagodzisz stres, zwiększysz kontrolę nad własnymi reakcjami, poprawisz swoją pamięć oraz koncentrację, poczujesz satysfakcję z własnych działań.

INTENCJA NA KAŻDY DZIEŃ:

Jaka jest różnica między: planuję a mam zamiar? Zamiar określa determinację, chęć i postanowienie. Ma większy potencjał i wiąże się z odwagą, która nie towarzyszy planowaniu.

Kiedy mówisz, że planujesz spotkanie o 18 to zostawiasz sobie otwartą furtkę ewentualnym przeciwnościom. Mówiąc, że masz zamiar iść o 18 na spotkanie to zobowiązujesz się przed sobą, że to uczynisz po mimo przeciwności.

Składając swoją intencję na dany dzień, składasz przed sobą postanowienie, że tak właśnie postąpisz. Dajesz sobie tym samym poczucie celu, inspirujesz się i motywujesz do działania. Wypowiedz swoją intencję każdego dnia, a będzie dla Ciebie jak zasiane ziarno w świadomości, gdzie będzie mogło urosnąć i zakwitnąć.

Czy praktykujesz określanie intencji i celów na każdy dzień?

POZYTYWNE AFIRMACJE:

Czy rozmawiasz ze sobą o poranku? Jakie myśli sobie przekazujesz po przebudzeniu? Czy od razu dochodzi do Ciebie myśl – cholera dzisiaj to mnie czeka sajgon….na samą myśl mi się nie chce…. Czy raczej dodajesz sobie otuchy i się dopingujesz?

Poranne afirmacje to pozytywne stwierdzenia, która mówisz do siebie. Możesz je codziennie rano zapisać, a powtarzając je w formie jakby już się ziściły powodujemy, że dla naszej podświadomości dzieją się one w naszej rzeczywistości. Takie afirmacje mogą zmienić to jak postrzegamy świat, a nawet wpłynąć na nasze działania. Badania z zakresu neurobiologii pokazują, że myśli mogą zmieniać strukturę i funkcjonowanie naszego mózgu, dlatego bądźmy dla siebie dobre i karmy się tym, co dla nas pozytywne i motywujące.

ZAPLANUJ HARMONOGRAM DNIA:

Jeśli pamiętacie mój poprzedni artykuł [ planowanie i organizacja czasu] nie muszę przytaczać jakie korzyści daje efektywne zarządzanie czasem, ale może króciutko powiem dla przypomnienia:

Według badań, nawet dodatkową godzinę lub półtorej dziennie! Poświęcając tylko 1% czasu, który potrzebujesz, aby wykonać daną pracę na jej zaplanowanie, oszczędzasz godzinę dziennie. W skali 24-godzinnej dobry to dużo, prawda? To dodatkowy czas dla ciebie, na dodatkowe zajęcia, na zabawę z dzieckiem, seans w kinie czy kawę z przyjaciółką. Bilans w zasadzie nie zostawia wątpliwości – jeśli nie zarządzasz odpowiednio swoim czasem, kończy się to frustracją, zmęczeniem oraz stresem wynikającym z tego wszystkiego, na co już zabrakło Ci czasu. Przekłada się to również na Twoje relacje z bliskimi czy relacje zawodowe.

Więcej o tej wskazówce możesz przeczytać w moim poprzednim artykule:
Planowanie i organizacja czasu

IDŹ NA SPACER

Wyjdź na wieczorny spacer, ale bez telefonu i innych rozpraszaczy. To dobry moment na ćwiczenie uważności. Skup się na tym co Cię otacza….na drzewach, kolorach, zapachu wiatru, dźwiękach, które Cię otaczają. Rozkoszuj się chwilą sama ze sobą. Oddychaj głęboko i spokojnie. Przepływające myśli pozostaw sobie, niech płyną…nie skupiaj swojej uwagi na nich, nie dawaj im żadnej wartości emocjonalnej. To nie moment na przemyślenia i analizy. To moment dla Ciebie, to moment być czuła siebie, swoje ciało i to co Cię otacza.

Powyższe praktyki wspomogą Cię w codziennej organizacji i motywacji, dając Ci większe poczucie kontroli, by żyć dostrzegając więcej szczegółów.